Inga Synoviter Kan Palperas

Dagens: Randig stickad farfarströja från La Redoute, ljusa jeans och plåster

Idag är en ganska stor dag för lilla mig.
Jag har en fobi för sprutor, knivar, blod och sånt. Idag var jag på vårdcentralen där jag skulle behöva ta ett blodprov i armen. Normalt sett brukar alltid T få följa med, annars så fixar jag det inte.
Men idag tog jag taget över min rädsla, satte mig i stolen och sa gör det bara... Jag trodde inte riktigt mig själv när jag hörde orden komma ur min mun, och det var ömsom svårt att andas, ömsom väldigt lätt att andas, men det gick.
När sköterskan tagit färdigt provet sa hon att det inte hade blivit så mycket så hon skulle behöva ta ett till, men att det kunde vänta en vecka eller så.
Men då tänkte jag att det var lika bra att köra på. Så jag tog faktiskt två blodprov idag! :)
Innan jag gick så sjuksköterskan Nu har du varit riktigt tuff! My ass, tänkte jag, jag har varit gryym!

Apropå doktorer och så... Jag var där för att jag har problem med mina handleder och fick ta lite prover och ska även röntgas. På remissen står det inga synoviter kan palperas... Haha, det är nog inte meningen att patienter ska fatta...

Parantes:
synovi´t = inflammation i ledhinna (synovialmembran)
Palpation = Medicinsk diagnosteknik som innebär att den undersökande, till exempel en läkare eller en sjukgymnast, känner med händerna och fingrarna för att upptäcka sjukliga förändringar


Med andra ord har inte läkaren genom att klämma och känna på mig lyckats känna om jag har någon inflammation i ledninnorna. :)

Kommentarer
Postat av: Isabell

Du är grym! Klart att du är!!!

Jag hatar också att ta sånt prov.. suger så konstigt i hela armen.. fyy. Dem tog 12 rör en gång på mig... det va creepy.



(Han kunde inte känna någon inflammation i din handled, typ på senan eller i de små musklerna)



Pusss kram



2008-10-08 @ 17:31:55
Postat av: Fröken viktig

Haha såg nu att du sökt upp orden och skrivit dem .. haha Där hade jag inget för att försöka vara lite duktig ;)

2008-10-08 @ 17:33:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0