Pensionsdags...


Alltså, hur mycket pengar får man när går i pension egentligen? Hur ska man kunna veta det nu? Varför ska jag tänka på sånt nu?

Inkomstpensionen (den blå) är baserat på hur mycket du tjänat under ditt arbetsliv och är den största delen av vad din pension kommer att bestå av. Oftast är det så, men naturligtvis, sparar du otroligt mycket kan ju det ändra sig vilken del som är störst. En annan mindre del av denna delen är din premiepension (den mörkblå), det är den du kan ändra på ppm.nu.

Tjänstepensionen (den gröna) är det din arbetsgivare batalat in för dig, ibland mindre, ibland mer, ibland inget alls. Har du jobbat på flera ställen så kan det hända att du har tjänstepensionspengar liggandes på flera kreditinstitut. Detta kan du se hos min pension.se. Tanken är att man så småningom ska kunna flytta dessa pengar till valfritt kreditinstitut så att man har de mer samlade och själv kan styra dem.

Den individuella pensionen (den gula) är den du själv sparar ihop. Alltså inget som någon annan gör för dig och därför viktigt att tänka på själv. Att spara 200:- i månaden ger en otroligt stor summa när pensionen väl kommer.
Det årliga sparandet är avdragsgillt i deklarationen upp till 12.000:- per år vilket betyder att om du sparar mer än 1000:- i månaden så får du skatta på de pengarna två gånger. En gång när du betalar skatt på din lön och sedan även en gång när du tar ut din pension.
seb.se kan du beräkna din pension om du är nyfiken.
Jag har valt att registrera mig på Twoship.com, de hjälper till gratis med att ge råd om hur, var och när du ska placera dina ppm-pengar. Mina ppm-pengar har endast sjunkit 7% i år jämfört med t.e.x Avanza.se och deras ppm-placering som sjunkit 20% i år och då är -20% ändå inte jättedåligt med tanke på dagens nedgångar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0